06-25102641 info@vlinderkuijl.nl

Heeft de tijd jou of heb je de tijd ? Word jij ook elke dag geleefd door deadlines, targets, agenda’s en andermans verwachtingen ? Hoog tijd om daar wat aan te gaan doen ! Inclusief tips , maar daar moet je nog even op wachten .  Ik sta te wachten in de rij bij de supermarkt….. Het duurt me te lang. Over een kwartier heb ik een afspraak. Ongeduldig kijk om me heen of ik naar een snellere kassa kan. ” Kassa 4 gaat ook open ” , hoor ik. Net als ik me in beweging wil zetten, zijn drie andere klanten me al voor. Pfffff….weer ergernis maar ik laat me niet kennen. Bijna aan de beurt. De klant voor me zoekt haar portemonnee. “Dat had je al veel eerder kunnen doen” , denk ik. M’n gedachtes hebben bezit van me genomen en vrolijk lopen ze allemaal m’n hoofd in om daar eens lekker te gaan zitten. Boodschappen afgerekend en ik spring m’n auto in. Het eerstvolgende stoplicht waar ik aan kom, springt, net als m’n hoofd, op rood. Tuurlijk ! Grrrrr….vlak voor ik bij m’n afspraak ben, heeft een automobilist besloten om straatje te gaan keren waar het niet kan. Althans, zo denk ik erover. M’n bloeddruk loopt op, gelijk aan m’n ongeduld. Ik ben net op tijd bij m’n afspraak. Doe mij maar een kopje kamille thee. Tijd om te ontspannen…

Mens, erger me niet

Erger jij je ook aan slenterende toeristen, blijf jij ook op je smartphone kijken omdat je bang bent iets te missen, blijf jij ook drukken op het knopje van de treindeuren in de hoop dat ze sneller open gaan? Wees gerust : je bent niet de enige! Je bent in groot gezelschap en we kunnen het voor ons zelf ook leuker maken.

De snelheid is uit onze cultuur verdwenen. Huh, hoor ik je denken, het moet toch alleen maar sneller ? Klopt en daarom ervaren we alleen nog maar mate van traagheid: Wanneer je 4e bent in de rij van de kassa, dan krijg je gratis boodschappen; fastfoodrestaurants beloven een lunch binnen anderhalve minuut, lukt dat niet, dan hoef je er niet voor te betalen. Zelfs de wetenschap wordt ingezet om ons ongeduld te meten: het maximale aantal verdiepingen van een torenflat wordt mede bepaald door de tijd dat mensen bereid zijn op de lift te wachten. 15 seconden is prima, bij 40 seconden worden we woest !

En als we met vertraging al moeite hebben, dan is het dus nog moeilijker om te wachten. Wanneer laten we het gaan, wanneer geven we iets de tijd en wanneer grijpen we met daadkracht en onverbiddelijk in ? Ons leven, ons werk, vraagt om snelheid. Alles moet snel af of opgelost zijn. “Druk, druk, druk”, is vaak het antwoord als je vraagt hoe het met iemand gaat. “Sorry, maar ik  moet weer door “. Je wilt de controle houden, grip hebben op de situatie, maar ja, soms moet je wachten tot iets of iemand anders het voor je geregeld heeft.

Ik krijg regelmatig mensen in m’n praktijk die zichzelf voorbijgelopen zijn. Mensen, zoals jij en ik, die dachten meer voor elkaar te krijgen door juist harder te gaan lopen of juist door nog meer te gaan doen. Dat blijkt echter contraproductief te werken, tot je lijf en geest jou tegen houden.

De kracht van geduld

Geduld en kunnen wachten verhouden zich moeizaam met onze behoefte tot controle en beheersing. Wachten levert echter een waardevolle bijdrage op, die je niet kunt besturen, waar je geen controle over hebt, die je gegeven wordt. Probeer het maar eens, als oefening in vertrouwen, als oefening om je angsten los te laten. Je kunt leren geduldiger te zijn. Ongeduld is een gewoonte en geduld dus ook. Geduld is niet iets wat je hebt of niet hebt. Het is een beslissing die je neemt om geduldig of ongeduldig te zijn. Keer op keer. Durf je ongeduld los te laten en train je geduld. Met vallen en opstaan.

Wil je toch zelf de touwtjes in handen houden? Probeer eens te zeggen : ” ik slaap er nog een nachtje over” , laat eens een stilte in een gesprek vallen of probeer je eigen verwarring te erkennen tot er meer duidelijkheid komt.

Dit was mijn blog en je geduld wordt beloond. Zoals beloofd , zou ik je nog  tips geven om je geduld te oefenen:

  • Als je ergens staat te wachten, zoek afleiding. Denk bijvoorbeeld aan de leuke vakantie die je binnenkort gaat maken, in plaats van je op te winden. Of leid jezelf af door te kijken of er nog leuke mensen in je buurt staan ( ipv naar  die vervelende mensen waar je je toch alleen maar aan ergert ) ;
  • Doe 1 ding tegelijk. Vraag iemand je erop te wijzen als je aan het multitasken bent. Je kunt oefenen om je op 1 ding tegelijk te concentreren ( geldt zowel voor mannen en vrouwen ). Probeer eens bijvoorbeeld 20 minuten onafgebroken muziek te luisteren zonder op je smartphone of laptop te kijken;
  • Kijk eens een dag niet op de tijd. In winkels hangen expres geen klokken, zodat mensen langer binnen blijven;
  • Oefen in dingen langzaam doen. Zet je wekker bijvoorbeeld eens tien minuten eerder ( dan kun je rustig nog even blijven liggen) of hou het wandeltempo van een peuter aan. Of ga eens bewust in de langste rij staan zonder dat je wat moet;
  • Kijk meer naar wat je gedaan hebt in plaats van wat je allemaal nog moet. De benadering van het ‘halfvolle glas’ doet geduld groeien , doordat je het positieve gevoel versterkt;
  • Probeer te ontspannen als je auto rijdt. Rijd niet door oranje, toeter alleen in noodgevallen en probeer tragere auto’s niet in te halen;
  • Eet met aandacht. Proef wat je eet, kauw het goed en geniet ervan. Blijf nog even rustig zitten als je klaar bent met eten.

Benieuwd  hoe je effectiever met je tijd om kunt gaan, hoe je leert te vertragen zodat je gezonder en bewuster in het leven komt te staan of wil je je leven weer op jouw tijden  kunnen inrichten ? Wil je een coach die de tijd voor je neemt en je niet verder laat wachten ?

Neem dan contact met me op, Praktijk Vlinderkuijl, coaching op Goed Gevoel !

Mieke Epker

Mieke Epker

Mieke is een ervaringsdeskundige- en psychosociaal coach. Ze leert je hoe je zelf balans in je leven kunt brengen en houden. Ze helpt je om met energie , positiviteit en zelfvertrouwen in jouw wereld te staan. Voor jong en oud, een goed gevoel !
Mieke Epker

Latest posts by Mieke Epker